Good morning Vietnam! - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van jurn droog - WaarBenJij.nu Good morning Vietnam! - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van jurn droog - WaarBenJij.nu

Good morning Vietnam!

Door: Jurn Droog

Blijf op de hoogte en volg jurn

25 Oktober 2013 | Vietnam, Mai Châu

Nouja goede morgen, tis alweer middag voor mij.
Dit keer vanuit Mai Chau, Vietnam, er is hier weinig te doen en daar ben ik wel even blij mee ook.
Na ruim 2 maanden reizen, vond ik het tijd om het even een paar dagen wat rustiger aan te doen en gewoon even lekker een boek te lezen voor een aantal dagen en niet steeds elke 2 dagen me tas weer opnieuw te moeten inpakken.
Verder gaat alles goed met me hoor, ik heb het nog steeds naar mijn zin en zou er nog echt niet aan moeten denken om naar huis te gaan.

Het laatste nieuws van mij kwam alweer uit Mongolië en dat is alweer meer dan een maand geleden.
In de tussentijd is er echt super veel gebeurd en ik ga dan ook waarschijnlijk wel iets vergeten, tijdens het schrijven van dit verslag.
Ik was gestopt vlak voor ik de 2de tour ging doen, deze duurde 3 dagen en was gelukkig een stuk minder rijden dan de tocht door de Gobi, ik was namelijk echt helemaal kapot van een week heen en weer geschud te zijn in dat Russische 4x4 busje.
Deze tour bleef namelijk een stuk dichter bij de stad, maar was gelukkig echt de moeite waard.
De laatste dag nog op een paard gezeten, rijden kan ik het niet noemen hahaha het zag er niet uit, toch was het best wel leuk om te doen.
Na deze tour de trein gepakt naar Beijing, geen handtastelijke Russen dit keer gelukkig en de grensovergang ging ook soepeltjes.
In Beijing bijna een week gebleven er was namelijk genoeg te zien en te doen. Natuurlijk naar de verboden stad geweest en de muur beklommen.
Vooral de muur vond ik echt ontzettend bijzonder om te zien en eigenlijk ook wel een beetje het hoogtepunt meteen van China als ik er zo aan terug denk.
We zijn over het gerestaureerde gedeelte naar het nog ongerestaureerde gedeelte van de muur gelopen. Een super zware wandeling echt niet normaal maar wel ontzettend de moeite waard. Wat een immens bouwwerk is dat zeg en dan te bedenken dat ik maar een klein gedeelte er van maar gezien heb, het totaal is namelijk ruim 6000 kilometer lang!
Na Beijing per trein naar Pingyao gereisd en meteen kennis gemaakt met het treinreizen in China.

Les 1: Niet iedereen heeft een slaapplek, ondanks dat het een nachttrein is, sommige mensen moeten de hele weg op een bank zitten.
Les 2: Ook niet iedereen kan op een bank zitten, ondanks dat het een nachttrein is, sommige mensen moeten in het gangpad staan of op de grond zitten.
Les 3: Afvalbakken zijn ter aanmoediging van het niet op de grond gooien van het afval, maar het is niet verplicht om hier ook daadwerkelijk gebruikt van te maken.
Les 4: Backpackers / toeristen zijn vrij om te benaderen, spreekt u geen Engels, geen probleem, u begint gewoon wat harder in het Chinees te praten en iedereen begrijpt u.
Les 5: Heeft u een hard seat geboekt en wilt u toch lekker slapen, de schouder van de reiziger naast u biedt uitkomt, gebruik deze gerust om uw hoofd op te leggen.
Les 6: Bent u zo rond de 2 meter lang, kijk er dan niet raar van op als u, uitgelachen, aangestaard of aangeraakt wordt, er is niets mis met u. (nouja dat hoop ik maar)
Les 7: Oke, nu stop ik er mee anders gaat er niemand meer op vakantie naar China.

Dit is dus even een korte samenvatting van hoe het reizen per trein er zo ongeveer uitziet in China.
De eerste 4 treinen die ik pakte waren allemaal hard seats en daar word je echt niet blij van, vooral als je soms bijna 20 uur in de trein moet zitten!
Ik kan er nu dan ook niet tegen als ik mensen tegen kom die beginnen de klagen over de hard sleepers in de trein.
Maarja er zat voor mij niet veel anders op.
Je kunt in China best een hard/soft sleeper boeken hoor, als je de trein neemt. Je moet dit alleen dan wel bijna een week van te voren doen en ik had er gewoon geen zin in om dan al te bepalen waar ik heen zou willen.

Maargoed, ik was gebleven in Pingyao, dat is best wel een leuk stadje met een oude stadsmuur er om heen en het lag mooi op de route naar Xian dus dat brak de lange treinreis een beetje en zo kon ik weer een nachtje in een normaal bed slapen.
In Xian natuurlijk naar het terracottaleger geweest, deze bestaan uit 3 opgravingsputten, waarvan put nummer 1 eigenlijk het meest indrukwekkend is. Normaal als ik iets bezichtigd heb, vind ik het wel mooi geweest en ga ik verder, maar hier ben ik toch nog een keer terug gegaan naar put nummer 1 en dat zegt eigenlijk wel genoeg over hoe indrukwekkend ik het vond.
Na Xian doorgegaan naar Chengdu, en dit was tevens ook het begin van de Golden week, wat betekend dat zo'n beetje alle Chinezen vakantie krijgen voor een week.
Ze moeten deze vakantieweek trouwens wel weer inhalen door de weekenden erna te werken!
In Chengdu langs gegaan bij het Panda breeding centre, wat eigenlijk gewoon een dierentuin is, maar het was toch leuk om die Panda's te zien. Ik had al vroeg in de ochtend de bus gepakt zodat ik de gemiddelde uitslaapchinees een beetje voor was en hierdoor was het nog lekker rustig in het park.
Na Chengdu verder gereisd richting het zuiden van China en in Kunming de eerste dag meteen maar naar de Vietnamese ambassade gegaan, voor het regelen van mijn visum.
Hierdoor was ik wel 3 dagen mijn paspoort kwijt, wat het zo'n beetje onmogelijk maakte om de trein of bus te pakken ergens naar toe.
Daarom er maar het beste van gemaakt en gelukkig was Kunming groot genoeg om er nog een keer goed te verdwalen, dus dat dode de tijd lekker.
Zoizo zijn die Chinese steden echt mega groot en het stukje waar je als toerist komt is eigenlijk maar een heel klein stukje van de totale stad.
Je merkt het eigenlijk pas hoe groot de steden zijn wanneer je bijvoorbeeld de bus moet nemen de stad uit, of naar een busstation in een ander stuk van de stad.
Gelukkig na 3 dagen me paspoort weer kunnen ophalen, inclusief visum voor Vietnam en toen eigenlijk meteen de trein kunnen pakken naar Lijiang.
Dit stuk van China vind ik wel echt het mooiste en baalde er ook wel een beetje van dat me visum voor China op zijn einde liep.
Vlak bij Lijiang een tocht van 2 dagen gelopen door de tiger leaping gorge, deze is met 3900 meter hoogteverschil tussen het hoogste en het laagste punt, de diepste gorge ter wereld en volgens zo'n beetje elke reisgids de mooiste tocht om te lopen in China.
Dit was ook zo en vooral het laatste stuk naar de rivier toe was echt adembenemend mooi.
Na Lijiang weer terug gegaan naar Kunming en eigenlijk meteen de bus gepakt naar Yuanyang, dit ligt in het zuiden van China op ongeveer 4 uur rijden van Vietnam.
Yuangyang staat bekend om zijn rijstvelden die trapsgewijs op de berg zijn aangelegd. Helaas was het die dag nogal mistig maar gelukkig wel nog redelijk wat kunnen zien.
De dag erna viel er meer te beleven, het hostel werd namelijk opgebeld door de lokale politie, omdat mijn visum voor China zou zijn verlopen. Dit was niet het geval, het probleem was alleen dat op mijn visum staat dat ik tussen 10 juli en 10 oktober China moest binnenkomen en dat me visum 30 dagen geldig is na binnenkomst.
De lokale Sherlock Holmes was er alleen van overtuigd dat dit betekende dat ik iig voor 10 oktober het land zou moeten verlaten.
Zelf was ik er van overtuigd dat ik t/m 18 oktober in China kon blijven, ik was tenslotte 19 september het land binnengekomen en de 18de is dan precies de 30ste dag.
Ik heb die kerel niet echt kunnen overtuigen, maar uiteindelijk maar gezegd dat ik dan de volgende dag het land zou verlaten, dat was tenslotte toch al het plan hahaha, en daar ging hij gelukkig mee akkoord.
Ik kneep hem wel een beetje, vooral toen de eigenaar van het hostel mij kwam vertellen dat ze van de politie langs zouden komen om me op te halen, omdat ik illegaal in het land zou zijn.
Later heb ik het nog eens op internet opgezocht en het bleek dat ik gewoon gelijk had.
De volgende dag bij de grens werd er gelukkig niet moeilijk gedaan en kon ik rustig de grens oversteken naar Vietnam.
Bij de grens keek ik wel verbaasd op hoeveel westerse reizigers ik tegen kwam, hele restauranten vol, sinds Berlijn was ik dat niet meer gewend.
De eerste paar dagen in Vietnam zat ik in Sapa beetje het Yuangyang van Vietnam, veel rijstvelden en helaas net zo bewolkt en koud.
Een dagtocht gelopen van zo'n 4 uur en 4 uur lang achtervolgd door verkoopster van allerlei rommel, die constant aan je vroegen of alles goed met je gaat en mij kwamen vertellen dat ik zo lang was.
Ik werd hier nogal gek van en toen de vrouw, die me al 4 uur gevolgd had, aan het einde kwam vertellen dat ze me al 4 uur gestalkt had en dat ik nu toch echt verplicht was wat te kopen van haar, ja toen kon ik haar echt wel van de berg afpleuren.

Nu zit ik dus in Mai Chau, hier hebben ze ook verkopers maar deze luisteren tenminste naar 'als je nu niet weg ga, gooi ik je van de berg'. Nee hoor grapje, ze zijn hier echt vriendelijk.
Ik zit hier nog tot morgen en dan pak ik de bus naar Hanoi en vervolgens waarschijnlijk eerst naar Ha Long Bay en dan omlaag richting het zuiden naar Ho Chi Minh.

Zo ik trek een pilsie open dat heb ik wel verdiend, al zeg ik het zelf.

Iedereen weer bedankt voor de reactie, ik vind het altijd erg leuk ze te lezen.

Groetjes

• 25 Oktober 2013 - 09:08

Will:

Heerlijk Jurn om zo de dag te beginnen, ik zat net te bedenken waar zal ik mee beginnen op m'n vrije dag, maar dat was niet moeilijk toen ik jou verhaal zag.
    Dus eerst maar een kopje koffie zetten en van jou verhaal genieten.
    Het gaat allemaal goed zo te lezen, en wat schrijf je leuk, toch ook wel weer veel herkenbare dingen wat ik zo lees, heb dit eerder van Siets gelezen en gehoord.
    Je doet het fantastisch, ik wens je nog veel reisplezier, en geniet ervan.
    Ik ga nu maar aan mijn to do lijstje werken vandaag.

Ga je goed, XXX Will

• 25 Oktober 2013 - 10:12

Ineke:

Goedemorgen Jurn,

Weer een prachtig verslag. Fijn om te lezen dat het goed gaat. Als je in financiële nood komt kun je misschien je lengte uitbuiten door als attractie te gaan werken in het circus!
    Al zoveel gezien en dan te weten dat dit slechts het begin is....
    Hier is alles rustig. We gaan het herfstweer in met al z'n charmes.
    Hoogtepunt van de gesprekken in Nederland is of we wel verder gaan met Sinterklaas en de zwarte pieten. Discriminatie ja of nee! Zelfs de VN bemoeit zich er mee. Ja, waar we ons in een klein landje al druk overmaken.
    Vanaf deze kant wens ik je nog een super reis toe en laat vooral af en toe wat van je horen.
    Xx ineke

• 25 Oktober 2013 - 14:24

Mam:

Gezellig weer Jurn. En wat schrijf je toch leuk!
    Kan je ook wat foto's bijvoegen of is dat lastig.
    Veel plezier in Mai Chau en je verdere trip door Vietnam.
    Liefs mam

• 25 Oktober 2013 - 14:50

Jeroen:

Hoi Jurn,
    Mooie verhalen hoor. Vergeet niet vanuit Halong Bay een toertje naar CatBa island te maken. Erg mooi!
    Veel plezier verder en tot later.
    Groet,
    Jeroen

• 25 Oktober 2013 - 21:32

Piet En Marja:

Hoi Jurn
    Leuk dit verslag zo te lezen. Vietnam en dan met name de vrouw die je van de berg af wilde gooien komt ons heel bekend voor!
    Ben net thuis van het afdelingsdagjeuit, was heel leuk.
    Geniet ervan en wie weet tot ziens in Thailand of Cambodja.

• 26 Oktober 2013 - 12:15

Justin:

Pracht verslag weer Jurn! Wat ben jij een held zeg! Ik had m wel ff flink geknepen als ik "illegaal in China" zou zijn. Geniet er nog van!! Blijven schrijven hoor! Groetjes Justin

• 26 Oktober 2013 - 12:43

Piet En Maria:

hoi Jurn,
    nou zeg wat een verslag hartstikke leuk hoe jij je vermaakt en wel spannend ook allemaal.zo te horen [lezen] heb je het wel naar je zin en geniet je echt van wat je ziet en doet.
    wel nog steeds een onderneming waar ik mijn petje voor afneemt want het is vast af en toe wel een beetje eenzaam. en het is ook leuk dat ze je een reus vinden die zien ze dus niet zo vaak.hier gaat alles zijn gangetje weer en wind aan de orde van de dag en een storm op komst a.s.maandag maar we zullen zien ze voorspellen wel eens meer iets wat niet komt.liefs en de groeten van Piet en Maria

• 27 Oktober 2013 - 16:44

Marrie:

Hoi Jurn
    Gezellig weer een kijkje te nemen in jouw leven. Geniet ervan, wij hebben net de klok een uur achteruit gezet, dus de wintertijd is weer begonnen. Nog even en we kunnen de kerstverlichting weer ophangen.
    Groetjes

• 28 Oktober 2013 - 11:33

Lieke:

Hey Jurn,

leuk om te lezen hoor, alles wat je mee maakt. Je omschrijft het leuk zodat ik er ook enig beeld van krijg.
    Hier zijn de dagen van storm en vallende bladeren flink begonnen. verder geen spannende veranderingen op het werk.
    afgelopen weekend vrijdag de 25ste een heerlijke zeiltocht gemaakt met het team prima weer en geen regen. Lekkere BBQ op de boot zelf met natuurlijk de nodige biertjes en wijntjes. vraag maar aan Piet ;)
    Geniet van alles wat je ziet en meemaakt. en ik kijk er naar uit om gauw weer eens een stukje te lezen.

Gr Lieke

• 28 Oktober 2013 - 15:59

Vronie:

bedankt voor je bericht wat leuk zou zo mee willen groeten vronie

• 29 Oktober 2013 - 12:23

Thijs (Liandon):

Hoi Jurn,

Leuk om je verhalen te lezen. Het klinkt als een erg bijzondere en vermakelijke reis. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhalen.

Gr. Thijs

• 03 November 2013 - 18:08

Jack B:

He Lange agressieve westerling,ik wist het al die tijd !!Ha .Geweldig .
    Misschien wil je ook is wat anders horen .Hier bij de stichting gaat het gewoon door, ook zonder die trafo specialist ! Sanne z'n zoon komt ook bij ons te werk .oja joh? Mijn nieuwe functie bevalt me zeer goed .
    Op enkele colega na , gunnen ze het me wel !Wie weet als je terug komt ,is er weer een gelegenheid om in te stromen !Pas op je zelf ,tot gauw .
    Grtjs Miranda & Jack

• 24 November 2013 - 16:45

Ad:

Hallo Jurn, mooie verhalen en bijzondere landen ben jij aan het bezoeken, ben erg benieuwd naar het vervolg. Hopelijk ga je nog meer mooie dingen bekijken en nog veel meer mensen ontmoetten.
    Een goede (wereld) reis verder ! Groet; Ad