It's Bali time! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van jurn droog - WaarBenJij.nu It's Bali time! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van jurn droog - WaarBenJij.nu

It's Bali time!

Door: Jurn Droog

Blijf op de hoogte en volg jurn

24 Mei 2014 | Indonesië, Ubud

Jep en dat betekend, dat het zinloos is om te vragen hoe laat de bus komt, of hoe lang de busrit duurt en dat je rustig 10 dagen op het verlengen van je visum kan gaan zitten wachten en tussendoor ook nog een keer langs moet om te betalen, maarja der zijn ergere dingen dan wachten op een visum op een eiland als Bali :D
Ik had eigenlijk beloofd om dit verhaal wat eerder te plaatsen, maar ik denk dat die Indonesische levensstijl besmettelijk is, hahah.

Maargoed, het vorige nieuwsbulletin was gestopt toen ik aankwam in Penang in Maleisië. Ik ben hier een aantal dagen gebleven en de stad een beetje bekeken maar eigenlijk was het niet echt bijzonder, alles is veel te nieuw, schoon en westers, oja en het bier is net zo duur als thuis.
Dat is wel even wat anders dan in de rest van z/o Azië.
Gelukkig na Penang naar Langkawi gegaan en hier heffen ze geen belasting, op volgens mij alles.
Het is wel een relaxt eiland en daarom uiteindelijk een week gebleven, niet zoveel gedaan, maar dat vond ik wel even prima. Nog een dag het eiland in de rondte gereden op een scooter en aangezien de benzine in Maleisië zo'n 0,35 euro per liter kost, sta je lachend te tanken.
Verder een beetje zitten lezen en 's avonds op het strand wat gezeten met een aantal uit het hostel, best prima voor een aantal dagen.
Vanaf Langkawi vervolgens naar Kuala Lumpur gegaan. Dit is echt een mega stad en vond het weinig sfeer hebben, natuurlijk naar de Patronas towers geweest en nog naar een attractiepark welke zich in een winkelcentrum bevind. Ik kon het eerst niet eens vinden zo groot dat het winkelcentrum was, echt gaaf om te zien.
Vanuit Kuala Lumpur naar Taman Negara NP gegaan dit is een nationaal park ten noord/oosten van Kuala Lumpur.
's Avonds daar een wandeling gemaakt met een gids door het regenwoud.
De volgende dag samen met een Duitser een tocht gelopen en vervolgens overnacht in een hut. Vanuit deze hut keek je uit op een open plek en als je geluk hebt komen hier 's nachts dieren naar toe om het zoute water, wat omhoog komt uit de grond, te drinken.
Dus de wekker om 3 uur gezet en 2 uur lang zitten kijken of er iets op af kwam, en jahoor na bijna 2 uur zitten wachten kwam er eindelijk wat op af. Ik heb helaas niet helemaal goed kunnen zien wat het was, het was nogal ver, maar volgens mij was het een olifant!
De volgende dag weer terug gelopen en dat viel nog even goed tegen pff wat is het benauwd man in zo'n regenwoud. Echt ik heb nog nooit zoveel gezweet, het was echt niet meer normaal. Het zweet droop de hele dag door van me gezicht af.
Vervolgens de bus gepakt naar Malaka, op zich niet zo hele bijzondere stad maar er hebben veel Nederlanders gezeten en veel gebouwen zijn daarom in deze stijl gebouwd. Dat was leuk om te zien.
Vanaf daar verder gegaan naar Singapore. Pff wat is dat een stad man. Ten eerste mag er niks en ten tweede als het wel mag is het onwijs duur, ook is alles er ontzettend schoon. Het lijkt wel of ze een stad gebouwd hebben en ze het net een paar dagen geleden geopend hebben.
Toch is het best een leuke stad, met genoeg dingen om te zien en te doen en de metro is echt geweldig, je staat maximaal maar 5 minuten te wachten.
Een paar dagen een beetje door de stad gelopen en dat was eigenlijk best leuk, nog geprobeerd om met de lift naar 1 van de hoogste gebouwen in Singapore te gaan, maar helaas kon dit alleen als je een kamer had op de bovenste verdieping :S
Vanaf daar de boot gepakt naar Indonesië, pff en je heb wel eens van die dagen dat je 's ochtends wakker word en dat je geen idee hebt in welk land of plaats je de komende nacht zal gaan slapen. Nou dit was zo'n dag. Ik moest 's ochtends de eerste metro hebben om vervolgens net op tijd te komen om de eerste ferry te pakken naar Indonesië, om vervolgens te laat hier aan te komen, maar als de ferry naar Sumatra laat was, kon ik deze nog net pakken. Hahah lekkere aansluiting hoor.
Vervolgens op Sumatra nog een bus en een boot moeten nemen om naar Pakanbaru te komen, maar uiteindelijk liep alles volgens plan.
In Pakanbaru is echt geen drol te te doen en de volgende dag dus meteen maar weer de bus gepakt naar Bukittinggi. Pff mijn god wat zijn die bussen hier in Indonesië een hel zeg, ze vallen half uit elkaar, bijna iedereen rookt en de buschauffeur rijdt zichzelf nog liever dood dan dat hij 5 minuten later aankomt.
Maarja, eenmaal aangekomen in Bukittinggi ben je de busrit weer snel vergeten.
Hier weer een scooter gehuurd en de omgeving een beetje verkend, nog naar een plek geweest waar de grootste bloem ter wereld groeit ( Rafflesia Arnoldii ), niet dat me dat zoveel interesseert, maar als je er dan toch bent.
Vanaf daar doorgereisd naar Pedang, hier een aantal dagen gezeten maar echt heel veel was er niet te doen.
Ik heb nog geprobeerd om een kroeg te vinden met koningsdag, maar veel verder dan een vage karaokebar kwam ik niet, dus daarom maar in me hostel een biertje gedronken.
Vanaf Pedang vervolgens het vliegtuig gepakt naar Jakarta. Jakarta is eigenlijk helemaal geen leuke stad het is dat er nog wat Nederlandse historie te vinden is.
Het oude centrum een beetje bekeken, maar eigenlijk was ik er al gauw klaar mee.
Ik wilde eigenlijk de trein pakken naar Yogyakarta maar die zat voor de komende dagen helemaal vol ivm 1 of andere nationale feestdag en aangezien ik voor 20 euro nog de volgende dag kon vliegen, maar een keer het vliegtuig genomen.
Vervolgens wel de weer een trein kunnen nemen naar Malang.
Malang is wat hoger gelegen en daarom niet zo heet en benauwd en dat is toch wel lekker moet ik zeggen.
Vanaf hier een tour gedaan naar Bromo, dit is een vulkaan die sinds een aantal jaar weer actief is geworden en sindsdien rookt.
Vanaf een andere berg heb je een mooi uitzicht op de vulkaan en met zonsopgang is dit echt een ontzettend mooi gezicht. Na de zonsopgang naar de vulkaan gereden en deze ook nog beklommen, zodat we van bovenaf de vulkaan in konden kijken.
Op de weg terug naar Malang nog een stuk in de 4x4 mogen rijden waarmee we op pad waren, dat was natuurlijk wel erg gaaf.
Vanaf Malang vervolgens naar Ijen gegaan, ook dit is een vulkaan en ook deze keer weer veel te vroeg me bed uit om de zonsopgang te zien.
Nouja, bed uit eigenlijk een nachtje doorgehaald omdat ik het hotel te duur vond voor een paar uur slapen :D.
Nog een tijdje staan praten met 1 van de mannen die sulfier vanaf het kratermeer van de vulkaan naar de voet van de vulkaan brengen.
Zij gaan 2 keer per dag met een vracht van tussen de 70 en 100 kilo op hun nek op en neer en verdienen daarmee per dag zo'n 10 tot 15 dollar!
Het uitzicht vanaf de top was erg mooi alleen de dampen die uit dat ding kwamen waren niet echt gezond voor je denk ik.
Vanaf daar een auto weten te regelen die me naar de ferry bracht om naar Bali te gaan en vanaf daar weer verder gereisd om uiteindelijk in Kuta aan te komen.
Ik had Bali wel wat anders voorgesteld eigenlijk vooral het zuidelijke gedeelte van het eiland is echt super druk.
Hier me visum verlenging geregeld en vervolgens in Uluwatu voor een paar dagen weer wezen couchsurfen.
Vervolgens betaald voor me visum en daarna de boot gepakt naar Nusa Lembongan. Dit is een klein eilandje ten oosten van Bali en het is er eigenlijk wel heel relaxt. Weer een aantal dagen gebleven nog een keer met manta ray's gesnorkeld, dat was echt super gaaf om te doen, helaas maar 1 gezien maar echt super vet om die beesten te zien.
Vervolgens weer de boot terug gepakt naar Bali, ik had graag nog wat langer willen blijven, maar ik moest terug om mijn paspoort op te halen.
Me paspoort dus opgehaald en vervolgens naar Ubud gegaan.
Daar zit ik dus nu en de afgelopen dagen een beetje de omgeving verkend naar de rijstvelden geweest en nog een dag met degene waar ik aan het couchsurfen was naar vrienden en familie van haar geweest omdat het Galungan was. Dit is een soort nationale feestweek in Bali vol met hindoe rituele, leuk om te zien en aangezien iedereen in traditionele kleding loopt, was ook ik hierin gekleed.

Zo, jullie zijn weer helemaal bijgepraat.
Ik blijf hier in Ubud nog wel een aantal dagen denk ik, ik weet eigenlijk nog niet precies wat ik hierna wil gaan doen. Ik verander steeds weer mijn plannen dus ik heb geen idee waar het volgende bericht vandaan zal komen.

Is het trouwens al weer een beetje zomer aan het worden in Nederland ?

  • 24 Mei 2014 - 15:28

    Jan En Heleen:

    Hè Jurn,
    Geniet ze verder nog veel,,, enne wij zitten in Polen Krakau,,,, een prachtige stad,met heel veel te doen,, en de biertjes? 1euro halve ltr.....
    En ook nog warm weer... hgr jan en heleen

  • 24 Mei 2014 - 18:05

    Theo Droog:

    Mooi verhaal Jurn, ja het begint hier al een beetje zomer te worden , maar ik denk dat het bij jouw beter is. Pap

  • 24 Mei 2014 - 19:26

    Marga:

    Weer heerlijk om je verhaal te lezen in het zonnetje in een luie stoel voor onze caravan!

  • 24 Mei 2014 - 22:11

    Piet En Marja:

    Hoi Jurn,
    Goed om weer wat van je te horen!
    Wij zijn in 1990 in Indonesië geweest en toen heeft de Bromo een van de grootste indrukken op ons gemaakt. Wij gingen daar toen op paardjes naar toe.
    Zijn toen ook op Bali en Lombok geweest. Wat we nog wel eens willen gaan doen is een bezoek aan de Komodovaranen. Is dat misschien een idee voor jou of anders de Molukken of Irian Jaya. Maar wat ook mooi moet zijn is Sulawesi en Borneo. Kortom, keus genoeg.
    Maar het belangrijkste is dat je blijft genieten, waar dan ook!

  • 25 Mei 2014 - 13:59

    Mam:

    Leuk om je verslag weer te lezen en ook de mensen die er op reageren!
    Ben benieuwd naar een foto van je in traditionele kleding van Bali.
    Gezellige mensen daar zo te lezen!!!
    Dikke X mam

  • 25 Mei 2014 - 22:14

    Loes :

    Hi Jurn,
    Wat een mooi verslag heb je weer geschreven, zo uitgebreid, erg leuk om te lezen. Wat een bijzondere dingen maak jij mee zeg! Voel je je nog wel een beetje Nederlands??
    Jurn nog een fijne en voorspoedige reis verder.
    groetjes Loes.

  • 31 Mei 2014 - 22:11

    Guido Ingrid En Sepp:

    Hey broer
    leuk verhaal weer en wat leuk dat je nu op Bali bent. Zijn wij ook geweest. Nou geniet van het mooie weer. Wij hadden vandaag ook een mooie zonnige dag lekker hoor heerlijk buiten in de zon gezeten.

    Liefs van ons

  • 05 Juni 2014 - 17:36

    Ans Droog:

    Hoi Jurn,
    Mooi verhaal,leuk om te lezen.Het pinksterweekend staat voor de deur en het gaat erg warm worden!

    Groetjes van ons allemaal!

  • 13 Juni 2014 - 11:43

    Lenie:

    hi jurn ik ben mijn e mails aan het uitzoeken en kwam jouw brief tegen je hebt al ontzettend veel gezien zeg en in veel verschillende landen.
    geniet er maar van en tot de volgende brief lenie doeiiiiii

  • 07 Juli 2014 - 11:46

    Jack B:

    Jurn !!!
    Goh , als ik bedenk wat je al hebt gezien is het geen verkeerde keus geweest.
    We gaan elkaar toch weer bij de stichting zien en het helke filmpi afspelen bij een heerlijk hoge gisting.
    Indian Summer heb je niet gemist !En de rest ook niet na zo'n reis .
    Wanneer eindigt de reis?
    Tot gauw , ik ga eerst zelf voor drie weken op vakantie ( OOk een onderneming !)

    Grt Jack en MIR

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jurn

Actief sinds 08 Jan. 2011
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 18160

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2013 - 13 Augustus 2014

Wereldreis

Landen bezocht: