Minder biertjes meer tempels! - Reisverslag uit Kyaikto, Myanmar van jurn droog - WaarBenJij.nu Minder biertjes meer tempels! - Reisverslag uit Kyaikto, Myanmar van jurn droog - WaarBenJij.nu

Minder biertjes meer tempels!

Door: Jurn

Blijf op de hoogte en volg jurn

02 Maart 2014 | Myanmar, Kyaikto

Ja das het verschil wel een beetje tussen Laos en Myanmar, voor mij dan he.
Ik vind het allebei leuk hoor, maar na een maand in Laos is het wel weer even lastig om over te schakelen.
Maargoed, ik zit dus sinds een aantal dagen in Myanmar en wel in Kyaikto, de plaats zelf is niet bijster bijzonder maar ze hebben hier een rots geel geschilderd :P en dat schijnt wel mooi te zijn.
Ik ben er nog niet geweest maar morgen ga ik het stuk omhoog lopen.
Het is hier echt super heet 35 graden en de luchtvochtigheid is ook killing, dus dat wordt vroeg eruit en de backpack vol met water.

Oja, jullie verwachten nog een verhaaltje over de afgelopen maand, nouja vooruit.

Het laatste bericht kwam vanuit Bangkok en dateert alweer van 12 januari. Hierna ben ik nog een aantal dagen in Bangkok gebleven maar uiteindelijk was ik er echt helemaal klaar mee en heb ik maar de nachtbus gepakt naar Chiang Mai.
In Chiang Mai nog 1 keer even het verband laten vervangen en toen was het niet meer nodig.
Daarom maar een dag een fiets gehuurd om hiervan vervolgens de derailleur doormidden te trappen bij het terugschakelen.
Ik kon daar niks aan doen, hij was gewoon verkeerd afgesteld maarja als ik niet zou betalen zou ik mijn paspoort niet terug krijgen, dus ja dan zit er weinig anders op.
Verder in Chiang Mai niet zoveel gedaan en daarom maar de bus gepakt naar Pai.
Dit is een klein hippiedorpje in de bergen zo'n 200 km ten noord/westen van Chiang Mai.
Ook hier gebeurd niet zo heel veel, iedereen ligt of een beetje in zijn hangmat of huurt een scooter en verkend de omgeving. Maar dit geeft wel een goede sfeer en daarom ook maar een hangmat opgezocht en nog een keer een scooter gehuurd.
Dit keer geen schuiver gemaakt en daarom maar besloten de scooter wat langer te huren en dit keer ben ik vanuit Pai op de scooter terug gereden naar Chiang Mai.
Deze weg liep dwars door de bergen en was echt ontzettend leuk om te rijden. Ik ben onderweg nog een aantal keer gestopt bij een aantal watervallen en over de 200 km heb ik uiteindelijk zo'n 6 uur gedaan.
Na Chiang Mai doorgegaan naar Chiang Rai, dit was niet zoveel bijzonders, er was een mooie maar niet echt geloofwaardige witte tempel en dat was het eigenlijk wel zo'n beetje.
Gelukkig lag het dicht bij de grens met Laos en hier vandaan dus de bus gepakt om de grens over te steken.
Vanaf de grens in Laos heb ik vervolgens de slow boat gepakt naar Luang Prabang.
Op zich valt het nog wel mee hoe 'slow' deze boot gaat aangezien wij stroomafwaarts gingen.
Deze trip duurt 2 dagen en gaat door echt een super mooi gebied van Laos. Om de zoveel tijd kwam je weer langs een klein dorpje en waren de kinderen in het water aan het spelen of stonden vrouwen hun kleren te wassen in de rivier.
Aangekomen in Luang Prabang de stad een beetje verkend en nog een dag samen met een jongen die ik tijdens de slow boat trip had ontmoet een fiets gehuurd en naar de Kuang si waterval gefietst. Damn wat is die mooi zeg, super licht blauw en dat is echt een mooi gezicht in het regenwoud.
Vanaf hier naar het noorden gegaan. Wel grappig als je de kaart van Laos erbij pakt denk je dat deze weg een normale doorgaande weg is, nou zo werkt dat hier dus niet.
Het asfalt hield al vrij snel na Luang Prabang op en na 10 uur gehobbel sprak ik bijna geen Engels meer zo moe dat ik was!
Aangekomen in het noorden (Luang Namtha) de volgende dag een 3 daagse hike geboekt naar het nationale park om de hoek.
Volgens de LP zouden hier Tijgers en andere bijzondere dieren leven maar veel meer dan een paar vogels heb ik niet gezien, toch was de hike wel echt de moeite waard.
Wat het vooral leuk maakte waren de gids en dragers die tijdens het lopen je vaak wat te eten of drinken gaven wat zij dan weer vonden in het regenwoud.
De eerste nacht hebben we gekampeerd onder een, door de gids en dragers gebouwd, afdakje.
We sliepen nog wel op een 'matras' van bananenbladeren maar als het 's nachts niet veel warmer wordt dan 10 graden is dat toch best wel koud.
De 2de nacht sliepen we in een homestay, dus bij een lokale familie in huis, dat was echt bijzonder om te zien. Alles liep er door elkaar, kippen, varkens, honden en kinderen, echt gaaf om te zien dat dat nog bestaat.
Na 3 dagen hiken heb ik diezelfde hobbelbus weer terug gepakt naar Luang Prabang en de volgende dag meteen doorgegaan naar Vang Vieng. Deze plaats is bekend van het tuben over de rivier en ook ik heb dat een dagje gedaan. Eigenlijk stelt het tuben zelf weinig voor maar onderweg wordt je bij een aantal barretjes naar binnen gehengeld en dat is wel gezellig :D.
Vanuit daar door gereisd naar Vientaine, de hoofdstad van Laos, ik was eigenlijk van plan hier kort te blijven omdat er weinig te doen was.
Maar, doordat ik een meisje sprak die hier haar visum voor Myanmar had geregeld, toch maar besloten langer te blijven en ook mijn visum aan te vragen.
Doordat er nog een nationale vrije dag en een weekend tussen zaten duurde het uiteindelijk veel te lang, maarja anders moest ik het in Bangkok doen en ik had geen zin om ook maar 1 dag langer in Bangkok te wachten.
Nadat ik eindelijk me visum binnen had, meteen vertrokken richting Tha Khaek om hier met de scooter een 3 daagse route te doen. In de bus hier naar toe kwam ik een Duitser tegen met dezelfde plannen en daarom maar samen de route gereden.
De eerste dag was echt zwaar afzien, nadat het hier weken bijna 30 graden was geweest besloot moeder natuur het kwik bijna 20 graden te laten dalen.
Daar zit je dan op je scooter in je korte broek en alleen je windjack, pff wat was dat koud zeg, maar wel ontzettend mooi! Zo'n 80 kilometer ging over een onverhard pad en was echt zo gaaf om te doen. Na die dag 150 kilometer gereden te hebben waren blij dat we uiteindelijk in een dorp aan kwamen en we hebben toen ook meteen het eerste de beste guesthouse genomen wat we tegen kwamen.
Dit guesthouse lag precies naast een tempel en 's ochtends om 6 uur werden we dan ook wakker gebruld door het nieuws dat uit de boksen schalde.
De tweede dag was de temperatuur gelukkig wat beter en omdat we niet zoveel kilometers hoefden te maken was het een rustig dagje. Aan het einde van de dag nog met een bootje door de Khonglor cave gevaren. Dit zou eigenlijk het hoogtepunt van de route moeten zijn maar ik vond het een beetje tegenvallen, waarschijnlijk ben ik gewoon verwend, de rest van de groep vond het namelijk wel mooi. Achja dat krijg je toch een beetje na 6 maanden op pad.
Het plan was eigenlijk om alleen de Tha Khaek route te doen en dan de grens over te steken naar terug naar Thailand en dan Myanmar.
Maar aangezien ik het in Laos wel erg naar mijn zin had en er een stuk zuidelijker nog een mooie route scheen te wezen, welke je ook met de scooter kon doen, toch maar besloten wat langer in Laos te blijven en met twee andere jongens verder te reizen.
De tweede route was een stuk korter en duurde maar twee dagen maar onderweg waren er genoeg watervallen om even in de zwemmen.
Hierna weer de bus gepakt en uiteindelijk aangekomen in de 4000 islands hier een aantal dagen gebleven en uiteindelijk 1 dag te laat Laos weer verlaten.
Mijn visum verliep de 26ste en ik ging de 27ste het land uit maar, door op me visum met een pen van de 6 een 8 te maken, had de douanebeambte niets door en kon ik zonder boete het land uit, hahaha.
In Thailand heb ik meteen de nachtbus gepakt naar Bangkok en 's ochtends ook meteen de volgende naar de grens met Myanmar.
Ik begin al een echte Aziaat te worden, echt ik slaap overal tegenwoordig. In het begin kon ik amper slapen in nachtbussen maar in deze bus heb ik bijna 7 uur geslapen
Vervolgens wat geld gewisseld in Mae Sot en toen de grens overgestoken naar Myanmar.
De locals hebben daar trouwens hun eigen grensovergang, dit doen ze namelijk illegaal onderaan de brug die ik overstak. Ze nemen gewoon een soort ferry om van Myanmar naar Thailand te komen.

Zo laat ik hier maar stoppen, ik heb wel weer even genoeg getypt voor vandaag.

Hoe is het in NL eigenlijk ? Ik heb het idee dat er niet zoveel gebeurd op het schaatsen na.
Ik probeerde in Laos nog om de 10k schaatsen te streamen maar het internet was te traag helaas.

Ik ga slapen, morgen weer mooie dingen zien :D

  • 02 Maart 2014 - 16:12

    Marga Schuit:

    Tja wat moet ik je nu vertellen na weer zo'n prachtig reisverhaal te hebben gelezen, dat onze volgende vakantie naar Bakkum is? Jurn geniet er heerlijk van en ik heb je laatste foto's gezien maar je weet toch "zonder handen...zonder tanden" dus hou toch maar je stuur vast en geen vliegtuigje meer spelen! Groetjes Marga en Per

  • 02 Maart 2014 - 16:19

    Will:

    Jeetje Jurn, weer heerlijk om je verhaal te lezen, nou hier gaat het inderdaad z'n gangetje, wat het weer betreft rollen we misschien zo het voorjaar in.
    Geniet jij verder nog van het reizen, je ben al aardig aan het vrije leventje gewend denk ik, ga je goed, en rustig aan met die brommertjes/scooters .
    Groetjes van mij

  • 02 Maart 2014 - 16:53

    Mam:

    Ben d'r stil van Jurn.... Wat weer een mooiiiiiii verhaal! Top.
    Ik heb genoten en zal het zeker nog wel een paar keer lezen.
    Een trotse moeder!!!X


  • 02 Maart 2014 - 18:33

    Piet En Marja:

    Hoi Jurn,
    Leuk om weer een reisverslag van je te krijgen!
    Zijn wel jaloers op je hoor!
    Maar wij gaan begin april weer naar Thailand. Een ruime week om te kijken hoe het met ons nichtje daar gaat.
    Jurn , geniet ervan!

  • 10 Maart 2014 - 10:37

    Mark:

    Hoi Jurn,

    Ben er even voor gaan zitten. Kaart erbij en de route volgen. Schitterende route heb je gedaan. Loas en Myanmar waren in de tijd dat ik er was nog dicht, kon toen alleen naar Ventienne. Ben heel beniewd naar Myanmar. Die stukken met de scooter door Laos dat lijkt me te gek. Veel plezier met je reis door Myanmar. Ik zal op facebook wel even naar de foto s gaan kijken, groet Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jurn

Actief sinds 08 Jan. 2011
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 18159

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2013 - 13 Augustus 2014

Wereldreis

Landen bezocht: