Weet ff geen titel hoor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van jurn droog - WaarBenJij.nu Weet ff geen titel hoor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van jurn droog - WaarBenJij.nu

Weet ff geen titel hoor

Door: Jurn Droog

Blijf op de hoogte en volg jurn

11 December 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ben ik weer, niet meer vanuit Vietnam maar alweer een land verder en dus uit Cambodja.
Op het moment zit ik in Siem Reap maar sta op het punt om Cambodja alweer te verlaten en naar Thailand te gaan.
Cambodja lijkt wel een beetje op Vietnam de mensen zijn er alleen wel wat armer maar ik vind ze wel wat vriendelijker.
Hier kom je dan ook wel kinderen tegen die dingen aan je proberen te verkopen en dat is toch wel triest om te zien.
Maargoed jullie hebben nog een verslag van me tegoed van Vietnam en Cambodja.

Het laatste bericht kwam uit Mai Chau en na een paar dagen even gewoon een paar boeken te hebben gelezen en niet te hoeven denken aan reizen, jaja ik weet het 'first world problems' hahah, had ik wel weer zin om weer naar de volgende plek te gaan.
Daarom vanuit Mai Chau de bus gepakt naar Hanoi. Pff wat een drukke stad is dat zeg, je wordt vooral in het begin helemaal gek van de brommers.
Het heeft dan ook weinig zin om te wachten met oversteken tot er niks meer aankomt, in plaats daar van steek je gewoon over en de brommers gaan wel voor en achter je langs, zolang je maar rustig doorloopt is er niks aan de hand.
Een aantal dagen gebleven en vervolgens de bus en boot gepakt naar Cat Ba eiland, dit ligt vlak bij Halong Bay alleen is het een stuk minder toeristisch.
Hier een brommertje gehuurd en nog een hike gedaan door een nationaal park en vanaf het einde de boot gepakt terug naar het dorpje waar ik zat.
Dit was eigenlijk mooier dan de tour die ik daarna gedaan heb, omdat we terug voeren met de zonsondergang en dat zag er echt zo mooi uit!
Vanaf Cat Ba door gegaan naar Nimh Binh en later naar Phong Nha National park.
Daar is een aantal jaren geleden de grootste grot ter wereld ontdekt, helaas mag je hier nog niet in, maar ze wat kleinere broertje is gelukkig wel open en deze is nog steeds echt mega groot.
Hierna de bus gepakt naar Hue en onderweg gestopt bij de demilitarized zone hier hebben ze namelijk tunnels die gebruikt werden door de Vietcong in de Vietnamoorlog.
Op zich was het wel interessant om te zien, maar de tunnels in het zuiden bij Ho Chi Minh, waar ik later heen ben geweest, zijn eigenlijk interessanter.
Hue was niet zo bijzonder, als je al een aantal andere tempels hebt gezien hoef je er eigenlijk niet te stoppen.
Helaas dacht tyfoon Haiyan daar anders over en nadat het over de Filipijnen geraasd was, leek alles er op te wijzen dat de storm wel wat zou afzakken, maar dan wel precies in Hoi An of Hue aan land zou komen in Vietnam.
Hierdoor was ik genoodzaakt om wat langer in Hue te blijven. Gelukkig was er een Typhoonparty in het hostel op de avond van de storm dus van zenuwen was na een paar biertjes geen spraken meer.
Uiteindelijk viel het allemaal wel mee en ging de tyfoon omhoog richting China en kon ik dus de volgende dag de bus pakken naar Hoi An.
Hoi An was wel echt een leuk stadje met een mooi oud centrum en eindelijk de mogelijkheid om na bijna 3 maanden weer eens wat kleur te geven aan dat witte melkpak, door op het strand te gaan liggen. Hierna naar Nha Trang gegaan en hier in de bus mijn portemonnee laten liggen met mijn bankpas en creditkaart erin uiteindelijk wel me portemonnee terug weten te krijgen maar het geld wat er in zat hadden ze er wel uitgehaald zag ik later, maar ik was al lang blij dat ik mijn pasjes weer terug had.
In Nha trang nog half weg gespoeld door alweer de volgende tropische storm die langs kwam, gelukkig was ik wel net op tijd weg uit Hoi An want deze stad liep helemaal onder water en ik zag foto's op facebook dat ze met bootjes door de straten gingen.
Vanuit Nha Trang via Dalat uiteindelijk naar Ho Chi Minh gereisd en meteen een visum voor Thailand aangevraagd
Ik wil namelijk over land naar Thailand en dan krijg je bij de grens alleen een visum voor 15 dagen. Dat is natuurlijk voor mij veel te kort en daarom een toeristenvisum voor 2 maanden aangevraagd.
Hiervoor heb je een vlieg/bus ticket van en naar Thailand voor nodig, maar aangezien ik helemaal geen zin heb om me aan een bepaalde aankomst en vertrek datum te houden.
Heb ik via cheaptickets.nl 2 vluchten uitgezocht, me gegevens ingevuld en vlak voor de betaling de pagina uitgeprint en hopla daar is mijn Nederlandse e-ticket. Die vrouw van de Thaise ambassade had geen idee waar ze naar zat te kijken, alles was in het Nederlands, maar me visum werd wel gewoon goed gekeurd! Hahah geweldig toch, ik vond het wel een mooie truc.
In Ho Chin Minh kwam ik ook nog Melissa en Marieke tegen, echt super leuk om weer wat oude bekende tegen gekomen. Samen met hun een dagje naar de Cu Chi tunnels geweest en een boottocht gedaan door de Mekong delta. En 's avonds gezellig wat biertjes gedronken op van die super kleine stoeltjes voor de kroeg aan de barstraat.
Ik vind Ho Chi Minh ook wel echt een leuke stad vooral daarom en omdat ik ook echt veel mensen tegen kwam dit ik al eerder in Vietnam had ontmoet. Ik kwam zelfs nog een stel tegen die ik nog kende van de Gobi tour in Mongolië! echt zo leuk om elkaar weer tegen te komen.
Na Ho Chi Minh de grens overgestoken naar Cambodja en in Phnom Penh een bezoek gebracht aan de killing fields en aan een gevangenis waar de mensen verhoord en gemarteld werden.
Er is eigenlijk niet zo veel te zien maar gewoon het verhaal er achter is natuurlijk gruwelijk en ook totaal niet te begrijpen waarom mensen elkaar uitmoorden alleen maar omdat iemand bijvoorbeeld een bepaald beroep had (ze hebben geprobeerd alle hoogopgeleiden te vermoorden). Das toch bizar man.

Vanuit Phnom Penh door gereisd naar Koh Rong en later naar Kratie.
Vooral Koh Rong is echt adembenemend mooi, dit is echt zo'n bountyeiland zoals je het je voorstelt met wit zand en groen/blauw helder water.
Hier een aantal dagen gebleven en daarna weer de boot gepakt naar Sihanoekville, daar aangekomen wel meteen ziek geworden en dus hing ik, terwijl iedereen thuis sinterklaas aan het vieren was, een avondje boven de wc pot. Gelukkig ging het een paar dagen later alweer een stuk beter.
In Kratie nog rivierdolfijnen gespot met de zonsondergang en vervolgens naar Siem Reap gereisd.

Dat is dus waar ik nu dit verhaaltje zit te schrijven. Gisteren en de dag daarvoor naar de tempels van Angkor Wat geweest, echt ontzettend mooie dingen gezien maar na 2 dagen heb ik mijn portie tempels en ouwe meuk voor de komende weken wel even gehad zeg, mijn god wat is dat groot daar zeg en wat is er veel te zien. Maar zoals ik al zei is het wel echt ontzettend mooi en vooral de zonsopgang boven Angkor Wat is super mooi.
Je moet er wel vroeg je bed voor uit, ik zat al om half 5 op me fiets, maar dat was het absoluut waard.

Zo dat is het weer voor mij. Morgen pak ik de bus naar Bangkok (ik ben benieuwd bij de grens met me visum hahah) om meteen eigenlijk de volgende bus te pakken naar Koh Phangan.
Ik heb namelijk wel weer zin in een feestje en aangezien daar de 17de een fullmoonparty is lijkt me dat wel een goed moment.

Ik ga er mee stoppen en even een bakkie noodles halen op de markt.

Fijne feestdagen alvast en weer bedankt voor de reacties, tis altijd leuk die te lezen.

  • 11 December 2013 - 07:58

    Femke :

    Hey neef
    Wat leuk om weer wat van je horen. Sommige stukjes zijn zo verkenbaar omdat Siets er ook geweest is. En als ik dan lees dat je je portomonee kwijt bent geraakt. Denk ik.... Tja zit in de Fam. Geniet nog van het reizen en veel plezier bij de fullmoonparty
    En blijven schrijven hè
    Groetjes


  • 11 December 2013 - 08:59

    Claire:

    Broertje!
    Mooie verhalen voor onder de kerstboom!

    Liefs, Jezus

  • 11 December 2013 - 09:13

    Will:

    Heerlijk, om de dag te beginnen met het lezen van jou belevenissen, broodje en kopje koffie erbij " heerlijk " leuk om nu naar Thailand te gaan, ook zo'n mooi land, weer veel te zien, het is in Thailand heel gebruikelijk dat je ergens wat bagage achter laat, en later weer ophaal, dan kan je met een minder gevulde backpack reizen. Wij en Siets hebben in Bangkok wat spullen achter gelaten! en later weer gehaald, het is maar een idee !!!!
    Heel veel plezier verder, en geniet van het mooie Thailand .

  • 11 December 2013 - 09:59

    Ineke:

    Weer leuk verhaal Jurn. Wat een super reis maak jij. Zo te lezen heb je nog geen heimwee.... En wat gaaf dat je bekenden tegen komt. Wat is de wereld toch klein. Hier gaat alles rustig door. We gaan richting de gezellige kerstdagen en 2014.
    Vanaf deze kant alvast fijne kerstdagen, zal voor jou wel geen witte zijn, en nog heel veel plezier.
    Groet Ineke

  • 11 December 2013 - 15:19

    Piet En Maria:

    Wat weer een super mooi verhaal heb je geschreven we leven erg met je mee en denken weleens dat wij dat allemaal niet hebben gedaan toen we nog jong waren, maar ja toen hadden we daar nog geen notie van dat je gewoon je beroep vaarwel kunt zeggen en de wereld gaat bekijken.
    Maar dan hadden we een heel ander leven gehad als nu en misschien ook niet van die schatten van kinderen en aanhang waar we toch wel dol op zijn en van genieten.
    We zijn druk bezig met de kerstboel neer te zetten en daardoor is het een rommeltje in huis...
    Nog een fijne tijd en geniet er nog maar van Fijne kerstdagen en een heel goed 2014.
    groetjes van Piet en Maria

  • 11 December 2013 - 19:04

    Mam:

    Zo, weer ff lekker je verhaal gelezen. Door het skypen heb ik het meeste wel gehoord maar het blijft genieten. Vooral zoals je schrijft, is zo leuk!!
    Wat zie je toch geweldig veel man!!
    Vandaag de kerstboom maar weer eens gezet. Een jaar is ook zo maar om!
    Staat wel weer gezellig hoor nu het buiten zo vroeg donker is!
    Ben benieuwd hoe/waar en met wie jij dit jaar kerst viert. We horen het wel.
    Ik print je verhaal weer uit. Zal ik Oma morgen weer even reuze blij maken!
    Succes op weg naar Thailand en bij de grens..!!
    Dikke X mam

  • 12 December 2013 - 09:59

    Marrie:

    Gezellig begin van mijn vrije dag, ik waan me even in het buitenland, terwijl het hier koud en ongezellig is. We zijn de kamer aan het opknappen dus het plafond ligt eruit en de open haard is gedeeltelijk gesloopt. Johan gaat vanmiddag een oude balk plaatsen, en als ik de troep opgeruimd heb ga ik de kerstboom neerzetten. Wordt het toch nog gezellig. Maar leuk om je verhalen weer even te lezen, veel plezier en groetjes van ons.

  • 13 December 2013 - 21:26

    Jack :

    Fullmoon party ,echt een aanrader.Tot zons opgang !!Mijn Miranda heeft daar goede herinneringen aan !!
    Of is het FULMONTY ??Zonder portomonee ??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jurn

Actief sinds 08 Jan. 2011
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 18165

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2013 - 13 Augustus 2014

Wereldreis

Landen bezocht: