Rusland, land van de glimlach - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van jurn droog - WaarBenJij.nu Rusland, land van de glimlach - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van jurn droog - WaarBenJij.nu

Rusland, land van de glimlach

Door: Jurn Droog

Blijf op de hoogte en volg jurn

12 September 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

Uumm nou nee, god wat keken ze daar chagrijnig zeg, er kon geen lach vanaf.
Maargoed, ik zit ondertussen alweer 1,5 week in Mongolië en ben eigenlijk net terug van een tour van een week door de Gobi woestijn, wat echt super gaaf was!
Tis wel weer even in mijn geheugen graven wat ik ook alweer allemaal gedaan heb, dus ik hoop dat dat ik niks vergeet.

Ik was gebleven bij de laatste dag in Berlijn
's Avonds weer even de kroeg in geweest, geen vaag technofeestje dit keer en het maar een beetje rustig aangedaan want de volgende dagen zat ik in de bus naar St Petersburg.
Niet het meest briljante plan achteraf want toen ik na 2 dagen in St Petersburg aan kwam was ik er wel echt helemaal klaar mee. Ik zat in de bus van Riga naar St Petersburg gelukkig naast iemand die zowel Engels als Russisch kon, want zodra je bij de grens met Rusland komt spreekt in eens niemand Engels meer.

St Petersburg
Mijn eerste stad in Rusland en eigenlijk ook wel de mooiste die ik gezien heb.
In het centrum van de stad staat geen 1 modern gebouw, alle gebouwen worden, of gerenoveerd, of in de oude stijl nieuw gebouwd. Ook rijden er nog gewoon oude Lada's en Trabantjes in de rondte en dat is toch wel leuk om te zien.
Verder nog naar een kerk geweest, waar ik ook weer uitgegooid werd omdat ik een korte broek aanhad, maar lang genoeg gebleven om toch nog een stukje van een dienst te zien.
Verder naar, St Isaac cathedral en zoals beloofd Ineke, ook een kaartje gekocht voor de Hermitage.
Nou interesseren museums me al niet zo erg en in de rij staan heb ik ook een hekel aan, de Hermitage wist deze eigenschappen perfect te combineren.
Het klinkt nu wel heel erg negatief allemaal het was best een mooi museum hoor, maar het was er wel heel erg druk, dus het viel een beetje tegen.
Vanuit St Petersburg de nachttrein gepakt naar Moskou, ondanks dat de conducteur mijn ticket niet begreep en maar in het Russisch bleef praten en ik maar in het Engels bleef vertellen dat ik geen Russisch kon hahah, toch uiteindelijk aangekomen in Moskou.

Moskou
In St Petersburg waren sommige dingen nog in het Engels maar in Moskou is echt alles in het cyrillisch schrift geschreven. Het was in het begin een beetje wennen maar uiteindelijk onthoud je gewoon de symbolen en dan kom je er ook wel uit, als je bijvoorbeeld de metro pakt.
Natuurlijk naar het Kremlin en het rode plein geweest, ze waren alleen bezig met het opbouwen van een aantal tribunes voor 1 of andere militaire parade, dus helaas kon je het plein niet helemaal bekijken, dat was wel jammer.
In het hostel kwam ik nog 2 Duitsers (Andrea en Patrick) tegen en zij bleken dezelfde trein als mij te pakken naar Irkoetsk.

Het stuk van Moskou naar Irkoetsk is zo'n 5200 km lang en je zit zo'n 4 dagen in de trein.
De eerste dag zat ik met een Rus in de coupe die nog wel wat Engels kon, wat wel gezellig was, maar later zat ik met iemand die geen Engels kon en ook weinig zin had om het met wat gebaren te proberen.
Gelukkig zaten Andrea en Patrick in een coupe achter mij dus zat ik veel bij hen, of we zaten 's avonds in het restaurant een biertje te drinken. Ik had in Moskou nog een fles vodka gekocht en de eerste avond met 2 Russen deze maar even soldaat gemaakt.
Zij hadden eten mee dus dat was een goede combinatie om na elke slok vodka ff een stuk komkommer met zout, of een stuk salami te eten.
Het uitzicht was de eerste 3 dagen vrijwel hetzelfde veel bomen en af en toe een dorpje of een meertje. Gelukkig was er elke 3 a 4 uur een stop van minimaal een kwartier en kon je op het perron het nodige eten en drinken kopen.
Hierdoor hoefde je niet constant noodles te eten want na een aantal dagen komen die wel je neus uit.
De laatste nacht nog half aangerand door een dronken Rus. Nadat ik terug kwam 's avonds in mijn coupe, was er blijkbaar een Rus ingestapt tijdens een stop en hij wilde dolgraag met mij zijn fles whiskey delen.
Nou ben ik ook de beroerdste niet en als het gratis is al helemaal niet, dus met hem een paar glazen whiskey gedronken. De volgende morgen zou de trein alleen om 4 uur 's ochtends aankomen in Irkoetsk, dus ik wilde om een uurtje of 11 echt wel me bed in. Alleen hij bleef maar ouwe hoeren over Ruud Gullit en van Basten, in het Russisch en na elke slok kreeg ik weer een zoen op me hoofd.
In het begin kon ik er wel om lachen, maar uiteindelijk werd het een beetje irritant.
Dus toen hij naar de wc moest snel me kans gegrepen en gaan liggen en net gedaan of ik sliep toen hij terug kwam.
Dit maakte hem alleen niks uit en hij ging rustig naast me in bed zitten om te vertellen dat de fles whiskey toch echt leeg moest.
Gelukkig ging hij wel naar zijn eigen bed na wat aandringen, om vervolgens na een half uurtje maar weer naast me in bed te komen zitten.
Dus hem maar weer terug gestuurd en gelukkig kwam hij dit niet meer terug.
De volgende ochtend kreeg ik nog wel zijn fles met whiskey als excuus en later moest ik er wel erg om lachen.

Irkoetsk
In Irkoetsk uitgestapt en meteen de bus gepakt naar Listvyanka.
Het dorpje zelf stelt weinig voor, het ligt alleen aan het Baikalmeer en dit is het grootste zoetwatermeer ter wereld.
Het hostel waar ik in zat was ook een beetje saai, dus 3 dagen was lang genoeg.
Natuurlijk nog wel even een duik in het meer genomen en omul op de markt gekocht.
Deze vis leeft alleen in het Baikalmeer, dus die moest natuurlijk ff geprobeerd worden.
Na Listvyanka de bus terug gepakt naar Irkoetsk en weer de trein ingesprongen naar Ulaanbaatar.
Bij de grens met Mongolie nog bijna 6 uur in totaal moeten wachten. Om de tijd te doden met een aantal andere uit de trein een potje voetbal gespeeld tegen een aantal kids van de lokale middelbareschool. We werden dik ingemaakt en ik hield er een dikke blaar en schaafwonden aan over, maar we hebben wel gelachen.

Ulaanbaatar
Na aankomst ben ik eigenlijk meteen gaan kijken voor een tour naar de gobi desert, dit is de woestijn ten zuiden van Ulaanbaatar.
Uiteindelijk geen tour geboekt in mijn eigen hostel, maar vond een goedkopere in een andere hostel en die zou de volgende dag vertrekken.
Die dus meteen geboekt en uiteindelijk waren we met een groep van 12 mensen. 6 Duitsers (zoals altijd) 3 Nederlanders 2 Brazilianen en 1 Aussie.
Dus met 2 4x4 busjes een week lang door de woestijn gehobbeld, ontzettend mooie dingen gezien (zie facebook) en elke avond zitten kaarten of drankspelletjes gedaan.
Dus als ik nog ergens half strippend op Facebook verschijn dan kan dat kloppen, hahah.

Zo mijn dag is ook weer gevuld met het typen van dit verhaal.

De volgende tour is trouwens ook alweer geboekt, morgen vertrek ik voor 3 dagen richting het oosten van Mongolië met 4 andere.

Het volgende bericht komt misschien pas na China, omdat daar veel websites geblokkeerd worden, waaronder facebook en misschien ook wel waarbenjij.nu

Iedereen veel plezier op de kermis, ik zet me telefoon en laptop uit en doe net of het een normale week is.

Groetjes

  • 12 September 2013 - 10:48

    Guido:

    Leuk verhaal weer Jurn, ik pak steeds Wikipedia en google/maps erbij voor de locatie en feitjes en weetjes en achtergronden bij je verhalen. have fun!

  • 12 September 2013 - 10:56

    Mark:

    Hee Jurn,

    Was erg benieuwd naar de Rusland verslag, wat een avontuur. Mooi hoor! Veel herkenbare situaties. Ik wil graag de Mongolie foto's zien dus gaan dan toch ook maar eens een faceboek account aanmaken. Heel veel plezier op je reis, geniet ervan,

    groet Mark

  • 12 September 2013 - 13:43

    Loes:

    Hi Jurn, jemig wat een reis tot nu toe! Fijn dat je toch steeds weer Europese reisgenoten hebt, waarmee je toch wat kunt kletsen. Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag! Hele goeie reis verder groetjes van Loes.

  • 12 September 2013 - 14:02

    Ans:

    Hoi Jurn,
    Ik heb genoten van je verhaal,bijzonder dat je steeds mensen tegen kom waar je dan weer verder mee reis! Veel plezier .
    Groetjes Ans.

  • 12 September 2013 - 14:25

    Mam:

    Fijn om weer je verslag te lezen!!!
    En dan al die foto's op facebook. Heel mooi!
    Oma heb ik vanmorgen de foto's laten zien. En ze heeft haar wereldkaart weer bijgewerkt.
    Dit verslag zal ik ook weer uitprinten en aan haar geven. Ze geniet er weer zo van!
    Trouwens ik moest je ook weer de groetjes doen!!
    Liefs mam

  • 12 September 2013 - 14:37

    Justin:

    Te gek blog Jurn!! Gobi woestijn staat ook nog op mijn bucket list!

    Geniet er nog van!

  • 12 September 2013 - 17:21

    Sanne G:

    Lekker bezig!


  • 12 September 2013 - 19:56

    Jan Paul:

    Lekker Jur! ga zo door!

  • 13 September 2013 - 15:23

    Jack Bakker:

    He Bikkel
    Je foto van een afdelinguitje kwam nog voorbij .daar Aldrick vroeg wanneer gaat hij weg ?!
    Niet iedereen is zo volgzaam . He Jurn wel weer een avontuur! Je ruikt zeker lekker voor die russen,dat ze je allemaal opzoeken !Ook hier gaat het zonder Jurn gewoon naar de Kloten !
    IK heb een andere job , toezicht houder van Licht en Kracht install bij de afd GGI(Geb gebonden instal ) bouwkunden .MIjn oude stijl. He genoeg (me my self and i).
    We blijven je volgen PIK

  • 13 September 2013 - 20:40

    Piet Maria:

    hoi Jurn was weer gezellig om te lezen hoe jij je vermaakt met drank, russen e d.
    we wensen je een goede kermis toe en hopen dat je geen spijt krijgt dat je niet hier bent.
    liefs en groetjes van Piet en Maria

  • 15 September 2013 - 09:34

    Piet En Marja:

    Was weer genieten, jouw reisverslag!
    Groetjes vanuit een nu nog zonnig Engeland.

  • 23 September 2013 - 10:07

    Will:

    Hoi Jurn, ik lees nu pas je verhaal, kom net terug van Kreta, wat heerlijk om weer iets van je te horen, en allemaal zeer herkenbaar.
    Geniet er verder van, en ik blijf je volgen !!!!!!


  • 24 September 2013 - 06:06

    Lenie Hein:

    Hoi jurn, ik lees nu pas je verhaal ,painting the office and alles was disconnected, wat heb je alweer veel gezien zeg geniet er maar van en we blijven je volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jurn

Actief sinds 08 Jan. 2011
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 18180

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2013 - 13 Augustus 2014

Wereldreis

Landen bezocht: